Sony boekte in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een nettoverlies van 10,8 miljard yen (85 miljoen euro). Dat was aanzienlijk minder dan het bedrag van 159 miljard yen dat het concern een jaar eerdertekortkwam. Het achtste achtereenvolgende kwartaalverlies verlies kwam echter onverwacht. Analisten rekenden gemiddeld op een winst van 21 miljard yen.
Het concern zag zijn marktaandeel afnemen door de opkomst van concurrenten als Apple en Samsung. Consumenten lijken de voorkeur te geven aan tablets als de iPad van Apple en de Galaxy van Samsung, ondanks dat Sony zich meer en meer toe gaat leggen op de ontwikkeling van dat soort producten. Datzelfde geldt voor de mobiele telefoniemarkt. Ook daar heeft de populariteit van de iPhones en Galaxy-telefoons een deel vanSony’s marktaandeel weggenomen.
Kwakkelende tv-markt
Daarnaast heeft Sony te kampen met de negatieve gevolgen van de kwakkelende tv-markt, hoewel de zwakkere yen gunstig is voor de internationale verkoop. Het profijt dat die zwakke positie van de Japanse munt oplevert lijkt echter opgesnoept door concurrenten Panasonic en Sharp, die wel winst boekten in het laatste kwartaal van 2012.
Sony herhaalde zijn voorspelling dat het boekjaar 2012-2013 het eerste winstgevende jaar wordt na 5 jaren met verlies. Het bedrijf voorziet nog altijd een jaarwinst van 20 miljard yen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl